نگارستان

یادداشت ها و سرمقالات سید باقر پیشنمازی

نگارستان

یادداشت ها و سرمقالات سید باقر پیشنمازی

اندکی «سعی» سحر نزدیک است!

چهارشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۱۹ ق.ظ

انقلاب اسلامی همچون رودی خروشان مسیر پر پیچ و خم خود را طی می‌کند و با صلابت و اقتدار موانع پیش رو را یکی پس از دیگری در می نوردد. این انقلاب چشم انداز خود را ایجاد تمدّن عظیم اسلامی و رساندن پرچم به صاحب حقیقی آن، قرار داده است. و این رود مواج تا به دریای غایت خود نرسد، آرام نمی گیرد.

اما بر اساس سنت الهی ، رشد یافتگی و توانمندی برای رسیدن و رساندن به قله آرمانها، جز با عبور از معبر فراز و فرودهای زمان(۱)، و مقاومت در برابردشمنان و اندوخته سازی تجربه های کلان، حاصل نخواهد شد.اگر چه انقلاب اسلامی در بستر حوادث و رویدادهای پیش روی خود ازجمله سال‌های دفاع مقدس توانست از بعضی تهدیدها فرصت سازی کند و مدیران کارآمد مورد نیاز خود را پرورش دهد اما در گام دوم وبرای ادامه راه انقلاب، بیش از گذشته نیازمند کادر سازی هدفمند وتربیت انسانهای پرهیزگار، دانشمند، ماهر و مصمم است تا بتواند این کشتی را از میان امواج سهمگین عبور داده وبه ساحل نجات برساند.


کادرسازی درتراز انقلاب اسلامی تصادفی اتفاق نمی‌افتد و یک فرایند هدفمند وزمان بر است و در آموزش وپرورش و آموزش عالی عقیم وتحول نیافته موجود اتفاق نمی افتد. اگر ملتی بتواند به کمک مدیران پرورش یافته و لایق وپاکدست، از آزمونها و چالش‌هایی که با آن مواجه می شود، موفق و سربلند عبور کند، از عهده راهبری این انقلاب و پیشرانی آن در ادامه مسیر تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی در گستره جهان، برخواهد آمد.
اما آنچه که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی علی‌رغم بعضی غفلت‌ها وکاستی‌ها و چالش‌ها شگفتی ساز شد، حضور امنیت آفرین و اعتماد ساز ملت ایران در راهپیمایی۲۲‌بهمن سال ۹۷ بود که جلوه ای از هدایت دلها به دست هدایتگر جهان و نمادی از سُرایش سرود ایمان، همبستگی و مقاومت در برابر پیشوایان کفر و شرک و شیاطین خیانت و نفاق شد یکبار دیگر همچون بهمنی برسر دشمنان فرو ریخت و پرچم اقتدار، بالندگی و سرافرازی انقلاب اسلامی را بر فرق آمریکا و رژیم صهیونیستی و بدخواهان ملت ایران فرود آورد.
صدور بیانیه چهلمین سالگرد انقلاب، )بلافاصله پس از راهپیمایی شگفت آور۲۲بهمن( اذان طلوع دوم خورشید انقلابی است که هم هدایت شده است و هم هدایتگر. انقلابی پیشرو که حتی اجتماع قدرتهای جهان در چهل سال گذشته نتوانست متوقفش کند. انقلابی که منشاء قدرت آن هنوز برای جبهه کفر و شرک ناشناخته است.
ساختار بی بدیل و الهام گرفته ازهدایت الهی این نظام(۲)، که شالوده‌ایاز اسلامیت و جمهوریت را تحت اشراف رهبری تجربه اندوخته، دانا، از “خود” گذشته، پرهیزگار، صادق، دلسوز، دوراندیش و مدیر و مدبر(۳) قرار داده است.
فقیهی که با امامت خود، توانمندی فقه اسلامی را در تشکیل حکومت و اداره زندگی انسان‌ها و مقاومت دربرابر سلطه جویی زورگویان و ستمگران غارتگر (ثروتهای مادی و معنوی) ملتها به عرصه اجرا آورده است.(۴) امامت و ولایتی که اگر بعضی از ملت‌های انقلاب از دست داده مثل مردم مسلمان مصر از آن برخوردار بودند، نتیجه آن همه مجاهدت و مبارزه وشهادت را به راحتی از دست نمی‌دادند! اکنون درپی یک چله از حضور ومجاهدت در میقات ابتلائات وامتحانات الهی و هوشیاری و پایداری در برابر فتنه انگیزی و گمراه‌سازی قارون‌ها و سامری‌های زمان «منشور فراخوان» مجاهدت بیشتر در جهت ورود به «دومین مرحله انقلاب»، و بمثابه الواح هدایتگر (۵) ادامه راه و هموارساز مسیر برای فراهم شدن زمینه انقلاب جهانی موعود قرآن کریم، پیش رویما است.
نه انسان‌هایی که بامصلحت اندیشی‌های زمینی دربرابر هدایت‌های آسمانی مانع تراشی می‌کنند می‌توانند اراده خدای متعال را برای جهانی شدن فرهنگ وتمدن اسلامی متوقف سازند و نه لیبرال‌هایی که از غرب و غرب‌زدگی بُتی همچون گوساله سامری برای گمراه‌سازی “انسان‌های فریب پذیر” ساخته اند. قرآن کریم می فرماید:
یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ – هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ .(۶)
می‌خواهند نور خدا را با دهان‌هایشان خاموش کنند ولی خدا کامل‌ کننده نور خویش است، اگر چه کافران را خوش نیاید. اوست آن خدایی که پیامبر خود را با هدایت و دین راستین فرستاد تا او را بر همه ادیان پیروز گرداند، هر چند مشرکان را خوش نیاید.
اکنون آنچه از این نهالِ قامت برافراشته و استوار، ناظران جهانی را به شگفتی وا داشته، (۷) راز پایداری وحرکت بدون توقفِ انقلاب اسلامی، علی‌رغم تشدید وگسترش همه توطئه‌های خارجی وفتنه‌های داخلی است!
بیانیه گام دوم، ضمن توصیف راه سپری شده و اعلام عزم جدی برای ادامه مسیر تارسیدن به اهداف جهانی انقلاب اسلامی ، نوعی رجز دربرابر مدعیان ازنفس افتاده و پای درگل مانده تمدن غرب است. تمدنی که درپی ظهور انقلاب اسلامی بتدریج نقاب تزویر از چهره‌اش افتاد و امروز همه شاهدند که چگونه لیبرال دمکراسی رنگ باخته غرب علیه ارزش‌های خود مثل “آزادی بیان” و “حق انتخاب”، در فرانسه، ونزوئلا، مصر، بحرین و سوریه شمشیر کشیده است!
تمدنی که وعده آرامش و آسایش انسان‌ها را داده بود، امروز به تروریست پروری و کودک کشی و آواره سازی میلیون‌ها انسان از خانه و کاشانه خود روی آورده است! تمدنی که برایش فروش سلاح وسود‌آوری به هرقیمتی در اولویت بوده و حاضر است به‌خاطر حفظ منافع خود حتی نسبت به جنایت‌های وحشیانه عصر حجری مثل قتل خاشقچی هم چشم پوشی کند. – بیانیه گام دوم سند کارآمدی جمهوری اسلامی و امنیت آفرینی واعتماد‌سازی نظام امامت و وامت است و بی‌جهت نیست که ملت‌های تجربه اندوخته از مسائل سال‌های اخیر جهان و منطقه چشم به تمدن اسلامی دوخته و ضمن مخالفت با رژیم‌های دست‌نشانده آمریکا، برای جبهه مقاومت آغوش گشوده‌اند!
بیانیه گام دوم ترجمان دیگری از نهضت حضرت موسی علیه السلام و یاد آور سرنوشت پیروزمندانه مقاومت و پایداری دربرابر فرعون‌ها و صبر بر همگامی با پیامبران و راهبران الهی است:
قالَ موسی لِقَومِهِ استَعینوا بِاللَّهِ وَاصبِروا إِنَّ الأَرضَ لِلَّهِ یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِهِ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقینَ
موسی به قوم خود گفت: «از خدا یاری جویید، و استقامت پیشه کنید که زمین از آن خداست، و آن را به هرکس از بندگانش که بخواهد، واگذار می‌کند و سرانجام (نیک) برای پرهیزکاران است!(۸)
پی نوشت ها:
۱-سوره بقره آیه ۲۱۴
۲- مقام معظم رهبری: ترکیب جمهوریت و اسلامیت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‌ بزرگ امام خمینی، به دست نیامد و این نخستین درخشش انقلاب بود.(بیانیه گام دوم)
۳- امام خمینی :یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان‌دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه ، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است(صحیفه نور جلد ۲۱- منشور روحانیت)
۴- امام خمینی: همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد.( صحیفه نور جلد ۲۱- منشور روحانیت)
۵- قرآن کریم: برای او در آن الواح هر گونه اندرز و تفصیل هر چیز را نوشتیم. پس گفتیم: آن را به نیرومندی بگیر، و قومت را بفرمای تا به بهترین آن عمل کنند، به زودی جایگاه نافرمانان را به شما نشان دهم. (۱۴۵سوره اعراف)
۶- سوره صف آیه ۸و۹
۷- سوره فتح آیه ۲۹
۸-سوره اعراف آیه ۱۲۸
نویسنده : سید باقر پیشنمازی ۹۷/۱۲/۱۱

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۱۳
سید باقر پیشنمازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی