نگرش راهبردی قرآن به امنیت مناسک حج
سه شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵ ق.ظ
مناسک
حج که باهدف قرب به خدای متعال وگسل زدایی از بنیان سیاسی واجتماعی
واقتصادی جهان اسلام وبسترسازی برای همبستگی وتحکیم وحدت
واقتدار(۱)مسلمانان تشریع شده از مهندسی حکمت آمیزی برخوردار است. فراخوان
مسلمانان توانمند(۲) ازگوشه وکنارجهان(۳) دریک مکان وزمان برای اعمالی واحد
ومشترک ونمادین، علیرغم همه دشواریهای طی کردن مسیرهای دور، و وجوب آن،
نشانه ای از فلسفه مهم بزرگترین رویداد سالانه جامعه انسانی درکره خاکی
است.
این
همایش بی نظیر به همان اندازه که روح امید و بالندگی را برای مسلمانان به
ارمغان می آورد برای جبهه کفرواستکبارنماد قدرت روبه گسترش اسلام و اراده
رهبری آینده جهان ومنشاء دغدغه ونگرانی است ولذا همواره در اندیشه مقابله
با آن است البته به گونه ای که موجب هوشیاری واعتراض مسلمانان نگردد.
خشم
آمریکا ازاین اجتماع بزرگ یک بار دراظهارات گاسپار واینبرگر وزیر دفاع
اسبق آمریکا که خواهان انهدام کعبه و توقف اجتماع سالانه مسلمانان درمناسک
حج شده بود را همچنان ازخاطر نبرده ایم.اگرچه درهمان زمان به خاطر اظهار
علنی این موضع و آشکار کردن مکنونات قلبی شان از سوی کاخ سفید مورد سرزنش
واقع شد. اما همچنان سازو کارهایی برای از بین بردن تأثیرسیاسی واجتماعی
مناسک حج وبسنده کردن به اجرای شکلی آن وایجادتردید درمسلمانان جهان وکاهش
انگیزه برای سفر حج ازطریق مانع تراشی وحاشیه پردازیهای ایذایی، به آل سعود
دیکته شده است که بعضی از نشانه هاوآثار آن قابل ذکر است مثل:
– کاهش هرچندگاه سهمیه کشورهای مختلف دراعزام حجاج، به بهانه عملیات توسعه حرم یا سرانه جمعیت .
– مخالفت باعزیمت حجاج بعضی ازکشورهامثل عراق درسالهای گذشته یا یمن در سال جاری.
– مخالفت با اجرای مناسک قرآنی برائت ازمشرکان درمکه.
–
افزایش غیر متعارف هزینه اقامت درهتلهاوسرویسهای حمل ونقل (منسوب به برخی
از شاهزادگان آل سعود) ونرخ صدور روادیدو…واقدام معکوس رفاهی و کاهش کیفیت
خدمات .
– رفتار بسیار خشن وتوهین آمیز پلیس ومأموران لباس شخصی
آل
سعود با زائران خانه خدا ازکشورهای مختلف وضرب وشتم همراه بادشنام وتحقیر
آنان درمسجد الحرام ومسجد النبی ودرانظار عموم به بهانه های واهی وبه خاطر
مسائلی جزئی.
–
تعرض ومزاحمت برای زائران خانه خدا ونوامیس آنان توسط عواملی که از جانب
پلیس ودستگاه قضائی محلی حاشیه امن برای آنان تعریف شده (ولذا به کارخود
ادامه داده اند!) ومواردی هم از طرف پلیس عربستان، مثل حادثه ای که در
فرودگاه جده اتفاق افتاد.
–
بسط ید سارقان (وجیب برها) درمسجد الحرام و مناسک رمی جمرات وعدم اقدام
پیشگیرانه جدی از سوی پلیس آل سعود وتداوم این مسئله درسالهای متمادی.
– تکفیر حجاج به خاطر ابراز مودت به اولیاء الهی واهل بیت پیامبراکرم سلام الله علیهم اجمعین .
–
صحنه پردازی برای مسلمانان مخالف وهابیت دراطراف حجر الاسود ودستگیری به
اتهام تعرض به حریم دیگران وشاهد تراشی ازبین عوامل وهابی برای تکمیل
مقدمات صدور رأی قاضی ومحکومیت آنان به حبس وتعزیر.
– دستگیری وحبس هرساله تعداد قابل توجهی ازحجاج به دلایل پاسخگویی به شبهه افکنی اعتقادی وتحریف حقایق عوامل وهابی دربقیع.
–
بسط یدعوامل وهابی در تعرض گروهی وتوهین به روحانیون بعضی از کشورها
درمسجد النبی(ص) و برداشتن عمامه آنها وتصویر برداری از این اقدام وقرار
دادن آن دراینترنت.
–
رفتار توهین آمیز درفرودگاه جده نسبت به زائران خانه خدا ازقبیل تشکیل
صفوف طولانی وتأخیرعمدی در گردش کار وتشریفات ورود وخروج حجاج وپرواز
هواپیماها ومعطل سازی درساعات متمادی و کوتاهی درخدمات فرودگاهی ازجمله
تعیین محلهای استقرار غیر ایمن که نمونه ای از آن ورود یک کامیون به محل
استقرار زائران درسال های گذشته ومجروح شدن تعداد زیادی ازآنان است.
–
توهین آشکار به معتقدات مذاهب اسلامی وتکفیر آنان در متن های رسمی حکومتی
که برای خطبه های نماز جمعه درمسجدالحرام ومسجدالنبی تهیه وتوسط خطیب قرائت
می گردد.
بدیهی
است چنین اجتماع بزرگ وبی نظیری برای دستیابی به اهداف خود نیازمند امنیت و
انضباطی فراگیر وهمه جانبه است تا این مراسم سیاسی و معنوی در عالی ترین
شکل خود برگزار وبه انجام برسد.احکام فقهی مناسک حج به همین دلیل
ازگستردگی،تنوع،پیچیدگی وصلابت برخورداراست ودربرابر افراد سهل انگار وبی
توجه نسبت به حدود الهی انعطاف ندارد والبته نسبت به کسانی که بخواهند
ازروی عمد حریم آن را بشکنند، واکنش جدی نشان
می
دهد. کسی که حرمت حرم رانادیده می گیرد وسلب امنیت می کنددرمرحله اول به
جریمه ای سنگین محکوم می شود واگر ازسر بی اعتنایی به حدود الهی وتعمد،
مجددا به ایجاد نا امنی (حتی)برای حیوانات مبادرت کند هدف تهدیدی سخت
وشکننده قرار می گیرد که قرآن کریم از آن به عنوان " انتقام الهی" یاد می
کند(۴). چون همه برای تسبیح ونیایش به حرمی پناه آورده اندکه
دعوت کننده آن را برخوردار از امنیت لازم (۵)معرفی کرده است.
هیچ
حاجی درحال احرام نمی تواندعرصه رابردیگر جانداران وروزی خوران خوان رحمت
الهی تنگ کندواگر دخالتی درنحوه استقرار یاحرکت او کند درجهت هموارسازی
مسیر وتسهیل عمل آن است.نه تنها تعرض فیزیکی علیه هیچ جاندار وگیاهی در
محدوده حرم جایز نیست که هرگونه تعرض به آرامش دیگران نیز حتی درحد دشنام
(۶)محکوم به جریمه است. چراکه درشرایط احساس ناامنی، آشفتگی وپریشانی تعادل
فکری،روحی ورفتاری انسان ازدست می رود و رویش نهال ایمان ومعنویت نیز
بااختلال مواجه می شود.
قرآن
کریم به برخی ازعناصر ایجاد آرامش واحساس امنیت که ظرفیت های باطنی انسان
را برای رویش استعدادهای خدادادی ازجمله ایمان وبالندگی مستعد وآماده می
سازد(۷) اشاره کرده است.عناصر فکری،مثل یاد خدا(۸) گفتاری وشنیداری مثل
تلاوت قرآن(۹)ونیایش ودعا(۱۰)رفتاری مثل استراحت وخواب(۱۱) اجتماعی مثل
ازدواج(۱۲) زمانی، مثل آرامش بخشی شب، مثل سحر(۱۳) مکانی ، مثل منزل،محل
"سکونت"(14)مثل حرم خدا وحریم مشعرومنا(۱۵)و….همه اینها برراهبردی بودن یک
مقدمه وپیش نیاز مهم برای تامین تعادل انسان وتوقع رفتار عقلائی ومنطقی
درانتخاب صحیح سبک زندگی و رفتار فطری دارد.
ولذا
تدابیر شیطانی برای انحراف درمسیر حرکت وتغییر سرنوشت انسان مؤمن از ایجاد
اختلال در آرامش، وناکارآمد سازی عناصر تامین کننده آن آغاز میشود.به
عنوان مثال غافل سازی نسبت به یادخدا(۱۶)،مشغولیت های
فکری(۱۷) ،ایجاد وحشت ونا امنی(۱۸) و…
ازمیزبان
مناسک حج که خودرا خادم حرمین توصیف میکند انتظارمیرفت که نه تنها هیچ
گونه رفتار سلب کننده آرامش وآسایش مهمانانش (که البته همه هزینه های
مهمانی را از آنان مطالبه ودریافت کرده است!)نداشته باشدکه ظرفیتهای سیاسی
ومعنوی و حتی اقتصادی حج را احیاء نموده وبه فعلیت برساندومسلمانان بعد از
فراغت از مناسک بتوانند به معرفی ظرفیتهای اقتصادی یکدیگر ومذاکره برای داد
وستد(۱۹) درقالب بازار مشترک اسلامی وکوتاه سازی دست بیگانگان ودشمنان از
اقتصاد وذخائر خود بپردازند.
اما
شخصیت ورفتار آل سعود ازجهت مخفی شدن درپس نمادهای اسلامی و ادعای تولیت
اماکن مقدس و بکارگیری ادبیات فریب برای تحریف حقایق و ارتباط وهمکاری
تنگاتنگ با دشمنان کینه توز وقسم خورده جهان اسلام (۲۰) شباهت بسیار زیادی
به رفتار منافقین درصدر اسلام دارد وازاین جهت برخوردهای ایذائی وتوهین
آمیز وگسترش روزافزون محدودیتها وناامنی ها درطول سالهای گذشته وسال جاری
علیه حجاج بیت الله الحرام که منافع آن یکجابه حساب ویزه صهیونیستها منظور
میشود به راحتی قابل تحلیل وتفسیر وعلت یابی می شود.
همچون
رژیم صهیونیستی که ورشکستگی ناشی ازبی کفایتی سربازان خود بارزمندگان حزب
الله لبنان را ازطریق محاصره همه جانبه وطولانی مدت شهرغزه وبمباران مدارس
ومساجد وکودکان وسالمندان وزنان بی پناه آن می خواست جبران کند تا آبروی
رفته را بازآرد رژیم بدنام آل سعود نیز برای جبران آبروی ازدست رفته ناشی
از ناکامی در هجوم وحشیانه به یمن و بمباران زیرساختها ومردم غیر نظامی
درصدد انتقام گیری از کشورهایی برآمد که آنها را مسبب حیثیت ازدست رفته
خود تصور می کند.
سرزمین
منا بار دیگر قربانگاه زائران حرم امن الهی شده است. میزبان ومامورانش با
خاطری آسوده تماشاگر صحنه های غم انگیز وتأسفبار جان باختن آنان می شوند و
محاصره را کامل واز کمک امدادگران نیزجلوگیری می شود تا مأموریت خود را
درایجاد وحشت ونا امن سازی حرم امن خداونقض حدودالهی به انجام رسانده
باشند.
براساس پیام آیه شریف ۹۵ سوره مائده ناامن سازی عمدی حرم الهی انتقام حتمی الهی را درپی دارد.
وبراساس آیه ۳۱ سوره رعد: ان الله لایخلف المیعاد خداوند خلاف وعده عمل نمی کند.
پی نوشت:
۱- جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس والشهر الحرام….(مائده۹۷)
۲- ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا…(آل عمران۹۷)
۳- واذن بالناس بالحج یأتوک رجالا وعلی کل ضامریأتین من کل فج عمیق(حج۲۷)
۴- …ومن عاد فینتقم الله منه والله عزیز ذوانتقام(مائده۹۵)
۵- واذ جعلنا البیت مثابه للناس وامنا…(بقره۱۲۵)
۶- ….فلارفث ولا فسوق ولاجدال فی الحج…(بقره۱۹۷)
۷- هو الذی انزل السکینه فی قلوب المؤمنین لیزدادو ایمانا مع ایمانهم…(فتح۴)
۸- الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکر الله الابذکرالله تطمئن القلوب(رعد۲۸)
۹- انما المومنون الذین اذا ذکرالله وجلت قلوبهم واذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایمانا…(انفال۲)
۱۰- وصل علیهم ان صلاتک سکن لهم(توبه۱۰۳)
۱۱- وجعلنا نومکم سباتا(نباء۹)
۱۲- ومن آیاته ان جعل من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها…(روم۲۱)
۱۳- وجعل الیل سکنا…(انعام۹۶)
۱۴- والله جعل من بیوتکم سکنا…(نحل۸۰)
۱۵- اولم یروا انا جعلنا حرما آمنا(عنکبوت۶۷)
۱۶- ویصدکم عن ذکرالله وعن الصلاه….(مائده۹۱)
۱۷- فوسوس الیه الشیطان…(طه۱۲۰)
۱۸- انما الشیطان یخوف اولیاؤه فلا تخافوهم(آل عمران۱۷۵)
۱۹- لیشهدوا منافع لهم….(حج۲۸)
۲۰- واذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنا واذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انامعکم…(بقره۱۴)
درج شده در : روزنامه رسالت
سید باقر پیشنمازی